Odjeljenje za istoriju kulture i umjetnosti čuva zbirke u kojima se nalaze brojni predmeti visoke umjetničke i kulturno - istorijske vrijednosti. Svojim fondovima ikona i predmeta sakralnog tipa, rukopisnih i štampanih knjiga pravoslavne i islamske provenijencije, metalnog i papirnog novca, nakita, oružja, grbova, medalja i manjeg broja predmeta iz svakodnevnog života oblikovanih sa umjetničkom tendencijom, svjedoče o razvoju bogate kulture na prostoru Podgorice u razdoblju od XVI do početka XX vijeka.
Među njima posebnu vrijednost ima zbirka predmeta vezanih za djelo uglednog štampara Božidara Vukovića Podgoričanina, koji je bio uspješan trgovac i poslovni čovjek, humanista i diplomata u službi cara Karla V Habzburškog. Svojim radom na štampanju i dekorisanju knjiga tokom prve polovine XVI vijeka povezao je Crnu Goru sa tokovima savremenog evropskog štamparstva, nadovezujući se na tekovine štamparije Crnojevića.
Nakon što se nastanio u Veneciji poslije turskog osvajanja Crne Gore, Božidar Vuković je razvio uspješnu trgovačku djelatnost i zasnovao štampariju koju je sa sinom Vićencom vodio više od četrdeset godina. U njoj je štampano nekoliko ćiriličnih knjiga liturgijske namjene. Muzej Podgorice čuva „Praznični minej“ štampan 1538, kao i prvi list iz „Zbornika za putnike“ iz 1536. godine sa predstavom grba koji je Božidar Vuković dobio zajedno sa plemićkom titulom od cara Karla V. U Muzeju se nalaze i „Zbornik za putnike“, štampan 1547. godine od strane Božidarovog sina Vićenca i kopija ikone „Nerukotvoreni obraz“ sa njegovim grbom i zapisom na poleđini, u kojem se navodi da je Božidar Vuković ikonu otkupio u manastiru sv. Franje u Veneciji.
Istorijsko-umjetničkim vrijednostima posebno se ističe zbirka ikona nastalih u razdoblju XVI – XX vijeka. Najstarija od njih, „Bogorodica sa Hristom“, potiče iz XVI vijeka i vezuje se za italo-kritsku školu ikonopisa. Osim djela anonimnih majstora, u ovoj zbirci čuva se nekoliko ikona koje su radili Petar Čolanović i slikari iz porodice Đinovski, zografi makedonskog porijekla nastanjeni u Podgorici, aktivni krajem XIX i počekom XX vijeka na polju crkvenog slikarstva u Crnoj Gori.